Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 1 záznamů.  Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Fyzioterapeutické postupy ovlivňující svalové dysbalance u dětí mladšího školního věku navštěvující třídu pro nadané děti
MUSILOVÁ, Veronika
Bakalářská práce se zaměřuje na svalové dysbalance u mimořádně nadaných dětí mladšího školního věku a na možnost jejich ovlivnění pomocí některých fyzioterapeutických postupů. Svalová dysbalance je stav, při kterém dochází k nerovnováze mezi svaly kolem kloubu. Tonus takových svalů není ideální, protože některé svaly (tonické) se přetěžují a jiné (fázické) ochabují. Při takovém stavu není ani nastavení kloubních ploch ideální a kloub se přetěžuje. Pokud se takový stav neřeší, patologie se může prohlubovat a nevznikají jen funkční ale i strukturální změny (Čermák, 2008; Kolář, 2009).Příčinou svalových dysbalancí je nevhodné funkční zatížení jako nadměrné, nedostatečné či kvalitativně nevhodné nároky vyvíjené na sval (Čermák, 2008). Příkladem takového zatěžování je nošení těžkých batohů, nevhodné matrace, jednostranné zatížení, dlouhé sezení ve volnočasových aktivitách (televize, PC) či celkový životní styl (Petersen, 2013; Kolisko, Fojtíková, 2003). V teoretické části je postupně vymezen termín "nadané dítě", vymezeny složky pohybového systému, popsán motorický vývoj dítěte, vysvětlena problematika svalových dysbalancí. Dále jsou uvedeny vybrané výzkumné práce, nastíněna diagnostika držení těla a v neposlední řadě zmíněny některé často užívané fyzioterapeutické postupy k ovlivnění svalových dysbalancí a vadného držení těla. Cílem práce bylo zmapování zkrácených a oslabených svalových skupin u konkrétních dětí v dané třídě pro mimořádně nadané. S využitím některých fyzioterapeutických postupů tyto dysbalance ovlivnit a výsledky porovnat s dětmi navštěvující běžné třídy z již provedených výzkumů. Praktická část je zpracována formou kvalitativního výzkumu. Výzkumný soubor tvořilo 14 dětí docházející do 4. třídy pro mimořádně nadané děti ve věku 9 až 10 let. Sběr dat proběhl formou odběru přímé anamnézy, vstupního vyšetření, výstupního vyšetření, podoskopickým vyšetřením u všech dětí a fotodokumentací celých postav u čtyř dětí. Vše s informovaným souhlasem rodičů. Práce může sloužit jako edukační materiál nejen pro zdravotnické pracovníky, ale i pro samotné nemocné či pro jejich rodiny.

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.